Declinarea substantivelor

Declinarea substantivelor din limba romana

Cazurile sunt formele pe care le iau substantivele pentru a indeplini o functie sintactica in propozitie.

Trecerea unui substantiv prin toate formele si constructiile cauzale poarta denumirea de declinare.

Declinarea cu articol hotarat:

CAZURILEFUNCTIILE SINTACTICE
Nominativ (N.)subiect: Elevul citeste expresiv.
nume predicativ: Costel este prietenul meu.
atribut substantival apozitional: “Si satul Humulesti nu-i un sat laturalnic…”(Ion Creanga)
Acuzativ (Ac.)nume predicativ: Caietul este pentru colegul tau.
Atribut substantival prepozitional: “Diamante de roua scaparau ici-colo…”(M. Sadoveanu)
complement direct: Dau cartea elevului de serviciu.
complement indirect: Vorbeam despre colegii tai.
complement de agent: Baiatul a fost crescut de bunica lui.
complement circumstantial de loc: Noi am plecat in satul acela.
complement circumstantial de timp: “Doar n-am a trai cat lumea…”(Ion Creanga)
complement circumstantial de mod: Atunci calul zboara ca vantul.
complement circumstantial de scop: “La curte se facuse mare pregatire pentru ospatul acesta.”(C. Negruzi)
complement circumstantial de cauza: “Hassan, de mirare, e negru-pamant”(G. Cosbuc)
Dativ (D.)complement indirect: Prietenilor le acord incredere. Datorita efortului am obtinut rezultate bune.
Genitv (G.)nume predicativ: Rezultatele sunt ale clasei noastre.
atribut substantival genitival: Cartea colegului meu este pe banca.
atribut substantival prepozitional: Lupta impotriva tiraniei a luat sfarsit.
complement indirect: “Fulgerele adunat-au contra fulgerului care / In turbarea-i furtunoasa a cuprins pamant si mare”(M. Eminescu)
complement circumstantial de loc: “Popa Gheorghe se mai opri o data deasupra rapii.”(Camil Petrescu)
complement circumstantial de timp: In timpul revederii s-a emotionat.
complement circumstantial de cauza: Din pricina lui Pepelea, Pavel isi rupea ciubotele.” (Ion Creanga)
complement circumstantial concesiv: In ciuda greutatilor drumului, oamenii erau veseli.
Vocativ (V.)nu are functie sintactica.

Declinarea cu articol nehotarat:

SINGULAR

CazuriMasculinFemininNeutru
N.cine?un elevo elevaun tablou
Ac.pe cine ? ce ?(pe) un elev(pe) o elevaun tablou
D.cui ?unui elevunei eleveunui tablou
G.al, a, ai, ale cui ?unui elevunei eleveunui tablou
V.

PLURAL

CazuriMasculinFemininNeutru
N.cine ?niste eleviniste eleveniste tablouri
Ac.pe cine ? ce?(pe) niste elevi(pe) niste eleveniste tablouri
D.cui ?unor eleviunor eleveunor tablouri
G.al, a, ai, ale cui ?unor eleviunor eleveunor tablouri
V.

Comments (22)

  • florin

    |

    fara inteles

    Reply

  • florin

    |

    nu e buna informatia pt ca pe noi nu ne-a invata asa

    Reply

    • Website Admin

      |

      da-mi te rog frumos daca poti un exemplu daca consideri ca informatia nu e corecta ca sa pot remedia eroarea desi atunci cand am scris acest articol sursa a fost verificata…
      Multumesc

      Reply

  • Avram Iancu

    |

    Pai nu cumva exemplele de la dativ si genitiv incurca? La dativ ar trebui „elevului” si „elevei”, pentru ca raspunde la întrebarea „cui?”

    Reply

    • madelaine

      |

      „Elevului” si „elevei” sunt cu articolul hotarat, ceea ce apare in primul set de exemple. Tabelul din a doua parte declina substantivele cu articol nehotarat.

      Reply

      • Octav

        |

        Da, asa este, se incurca, si asta din cauza ca la genitiv a uitat sa adauge prepozitia „a, al, ai, ale” in fata.
        Corect ar fi, de exemplu: ale unui elev.
        Nu se poate raspunde la intrebarea: ” Ale cui?” cu „Unui elev.”…

        Reply

  • Viorel

    |

    Foaerte interesant. Am salvat link-ul acestui website.

    Reply

  • vitar

    |

    informatia e foarte buna.imi pare rau ca unii nu sunt analfabeti shi nu shtiu ca asta s-a invatat in clasele 6-7

    Reply

  • ghostlabbrador77

    |

    foarte de folos. ati facut o treaba buna

    Reply

    • Website Admin

      |

      Multumesc frumos. Suntem doar eu si cei care vor sa ajute :).

      Reply

  • marina

    |

    forte eu am lipsit e la scoal si nam avut dele cine se iau lectia si am invatat lectia asta si chiar ma ascultat si am luat 10 multumasc mult

    Reply

    • Cartof

      |

      Ar fi si mai frumos daca de pe acest site ai invata sa scrii cum trebuie.

      Reply

  • eviii

    |

    Bravooo !!! Ajuta macar la ceva !

    Reply

  • elevii

    |

    am niste propoziitile cu cuvintele fiica , muzee etc datim un model

    Reply

  • Cristina

    |

    Vreau si eu analizarea cuvantului pe portile .

    Reply

  • eana

    |

    bv eu am inteles tot substantivul

    Reply

  • luys

    |

    am inteles tot sbstantivu

    Reply

  • nano

    |

    Poti formula enunturi in cazul Vocativ: Ionel, vino incoace!

    Reply

  • DUMITRU PLETEA

    |

    as vrea sa stiu daca ziaristii de la digi pronunta corect – ceh – cehoaica,americanca,rusoaica,araboaica,englezoaica etc.,mie mi se pare corect asa : ceha,americana,rusa,araba,engleza.Gresesc eu cumva ?

    Reply

    • Corina

      |

      Ceea ce vi se pare corect reprezinta doar limba poporului respectiv: limba ceha, americana (corect engleza americana, deoarece nu exista o limba americana), rusa, araba, engleza. Corect este: ceh-cehoaica, american-americanca, rus-rusoaica, arab-araboaica, englez-englezoaica.

      Reply

  • matei

    |

    am inteles tot … dar daca dadeau alte exemple … adica nu din opere literare era perfect.!!

    Reply

Leave a comment